
Obiektywna weryfikacja poziomu
Certyfikaty i audyty językowe służą do precyzyjnego potwierdzenia poziomu języka. Jest on określany w skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego CEFR. Według klasyfikacji CEFR jest 6 poziomów znajomości języka od najniższej A1 do najwyższej C2.
Egzaminy i audyty sprawdzają zarówno bierną, jak i czynną znajomość języka. W ten sposób potwierdzają zdolność pracowników do pracy w środowisko obcojęzycznym i do precyzyjnej komunikacji w obcym języku.
Po zdaniu egzaminu uczestnicy otrzymują certyfikat międzynarodowy, który jest uznawany przez firmy, instytucje i uczelnie na całym świecie. Certyfikaty mają formę drukowaną lub elektroniczną. Większość centrów egzaminacyjnych rekomenduje powtórzenie egzaminu lub audytu po 2 latach z uwagi na zmiany w poziomie znajomości języka.

Formy egzaminów i audytów
Egzaminy językowe są organizowane najczęściej w formie tradycyjnej, czyli stacjonarnego egzaminu językowego odbywanego w wyznaczonym dniu i miejscu przez kandydatów. W zależności od typu egzaminu w ciągu roku jest kilka sesji egzaminacyjnych (w wypadku egzaminu TOEFL nawet kilkanaście). Możliwe jest również organizowanie egzaminów „on demand”. International Language Institute organizuje w ten sposób dedykowane dla firm sesje egzaminów TELC i TOEIC.
Audyty językowe mają znacznie bardziej elastyczną strukturę oraz są bardziej zaawansowane technologicznie. Odbywają się w całości lub w części w systemie online. W ich ramach są wykorzystywane najnowsze rozwiązania technologiczne jak:
- technologia przetwarzania mowy
- technologia przetwarzania tekstu pisanego
- technologia adaptive learning, która dobiera pytania na podstawie tego, jak kursant radzi sobie z materiałem testowym

Pretesty i posttesty
Audyty językowe – dzięki swojej elastycznej strukturze i niskiej cenie – są często wykorzystywane w formie pretestów i posttestów. System pretestów i posttestów służy do mierzenia postępów w posługiwaniu się językiem obcym w wybranym odcinku czasu np. w semestrze.
Tak skonstruowany system obiektywnego pomiaru postępów językowych podczas kursów jest najczęściej wykorzystywane przez firmy i instytucje. Dzięki temu mają stałą regularnie aktualizowaną informację zwrotną na temat postępów swoich pracowników i efektywności inwestycji szkoleniowych.