Blog

Epidemia Covid-19 zrewolucjonizowała naszą pracą, naszą naukę – w tym naukę języka obcego w firmach –  i nasze życie rodzinne. To proste – z powodu kwarantanny wszyscy, którzy mogli, przeszli na home office. W ten dosyć nieoczekiwany sposób zaczęliśmy w naszej cywilizacji epokę przymusowego i błyskawicznego przejścia na życiową wersję online.

Co straciliśmy w nauce języka?

Język obcy służy do komunikacji. A komunikacja to czynność społeczna, która wymaga żywych osób i żywego zaangażowania. Jest to naturalne i niewymuszone, gdy na zajęciach spotyka się kilka osób moderowanych przez energetycznego lektora. Wszyscy  jesteśmy w promieniu 1-2 metrów od siebie, widzimy się, słyszymy się, obserwujemy nasze reakcje, reagujemy na mikrosygnały komunikacji  niewerbalnej, odczytujemy swoje intencje.  I to właśnie straciliśmy. Kwarantanna wymusiła na nas brutalnie wszystkich zawieszenie spotkań grupowych odbywanych stacjonarnie.

Przy tej okazji poszkodowana okazała się kategoria słuchaczy, którą pobudza do nauki aktywna obecność i energia innych kursantów. Jeśli grupa językowa się nie zbiera, to energia z interakcji międzyludzkich nie dopływa i nie jest pobierana. Spotykanie się z współuczestnikami zajęć za pośrednictwem ekranu nie daje takich możliwości. Tym bardziej, gdy robimy to – korzystając z luźniejszego reżimu home office – bez makijażu czy nieogoleni, ale też bez potrzebnego spięcia wewnętrznego.

Podobnie zostało zaburzone modelowanie, czyli branie przykładu z innych uczestników kursów. Najlepiej oczywiście iść za przykładem tych kursantów, którzy są przygotowani, chętni do pracy i bez kompleksów przechodzą do aktywnego mówienia w obcym języku.  Nasze zaangażowanie i sprawność odnosimy wówczas do takiego wzorca, któremu chcemy dorównać.  Tymczasem, spotkania online nie dają aż tak pełnego wglądu w postawę i aktywność kluczowych uczestników zajęć.

Co zyskaliśmy w nauce języka?

Błyskawiczne i wymuszone przejście na rozwiązania technologiczne okazało się również korzystne. Wielu pracowników miało opory techniczne i komunikacyjne przy korzystaniu z rozwiązań technologicznych do nauki języka obcego w firmie. Teraz nie dość, że firmowa nauka języka została przeniesiona do świata online, to również prawie wszystkie pozostałe aktywności musiały przenieść się do sieci. I stało się oczywistym, że jak trzeba, to można, a technologia online pozwala na bardzo efektywną działalność firmową i edukacyjną.

Pobierz e-booka „5 nowoczesnych rozwiązań nauki języka obcego w firmie”

Do tej pory szkolenia w firmie oparte o rozwiązania technologiczne kojarzyły się głównie z e-learningiem. A akurat do nauki języka e-learning nie jest najskuteczniejszym rozwiązaniem. Oczywiście przy jego pomocy możesz opanować kilka tysięcy słówek oraz zwrotów i reguły gramatyczne. Ale język obcy to coś więcej niż słówka i konstrukcje gramatyczne – wymaga aktywnego użycia. A do aktywnego użycia potrzebujesz innych żywych osób oraz moderatora i mistrza, czyli lektora. To właśnie na lektorze spoczywa zorganizowanie takiej przestrzeni do komunikacji, w której będziesz mógł aktywnie użyć opanowanego materiału i odbędzie się to pod jego czujnym i nienachalnym okiem.

„To rzeczywiście działa!”

I tu się okazało, że nowoczesne platformy online typu „ live” do nauki języka są świetnie odbierane przez nagle zwiększone grono ich użytkowników.

Dlaczego?

Dlatego, że dają znacznie więcej niż statyczny e-learning i znacznie więcej niż proste platformy komunikacyjne typu Skype czy Hangouts, na których po prostu widzisz się i rozmawiasz lub chatujesz z partnerami. Na profesjonalnych platformach typu WizIQ masz whiteboard, po którym możesz pisać i rysować wspólnie z innymi uczestnikami zajęć, masz system interaktywnych pulpitów, masz szybkie ankiety i mini-kartkówki, masz łatwo udostępnianie materiały multimedialne. To coś więcej niż tylko widzenie i mówienie, a tak duży zakres interakcji bardziej angażuje uczestników i upodabnia takie zajęcia do formuły stacjonarnych zajęć z lektorem – tyle że za pośrednictwem ekranu. A do tego dzięki automatycznemu nagrywaniu zajęć możesz je później obejrzeć – bo nawet w ramach home office zdarzają się nieobecności.

Interakcyjne rozwiązania na platformie powodują, że kreatywnie realizujesz ćwiczenia online przy użyciu myszki, klawiatury, głosu i narzędzi wizualnych na platformie. W ten sposób uruchamiasz również pamięć psychomotoryczną, a to oznacza szybsze przyswojenie materiału. Dodatkowo ćwiczenia kinestetyczne i rywalizacyjne angażują bardziej kursantów z dominującą modalnością kinestetyczną. W ten sposób zajęcia językowe online wciągają, zwiększają motywację i zaangażowanie uczestników. Nauka języka obcego w firmie dzięki dobrze dobranym narzędziom jest po prostu skuteczna.

Nieoczekiwane zyski

Co więcej, dzięki pracy w domu i technologii zyskałeś jako pracownik dla siebie średnio 2 godziny dziennie więcej. To czas, który jest w pełni do twojej dyspozycji – na przykład na naukę języka –  gdyż home office nie wymaga dojazdów do firmy. Zamiast udręki stania w korkach i szukania miejsc parkingowych masz 30-sekundowy spacer do miejsca, gdzie czeka twój komputer.  Ta mocna strona, którą teraz wszyscy odkryli, zrewolucjonizuje wartość pracy zdalnej i na odległość.

I wreszcie  praca w domu stała się również dobrym poligonem do pracy nad twoją samodzielnością i organizacją. Jeśli umiesz zapanować nad samym sobą i odnaleźć się w przenikającym się świecie aktywnej  pracy i chilloutowego domu, to znaczy, że się rozwijasz. Te same ruchy wykonuje się podczas kierowania zespołem ludzkim. A w dzisiejszych czasach również online

I oczywiście na przejściu do życia, pracy i nauki online zyskała konkretna kategoria osób, której przedstawiciele stanowią w różnych społecznościach od 25% do 45%. To oczywiście introwertycy, którzy wreszcie znajdują się w środowisku, które jest idealnie dostosowane do ich potrzeb. W środowisku online czują się znakomicie, niezależnie czy dotyczy to pracy, czy nauki języka obcego. Jeśli do nich należysz – wygrałeś podwójnie.

Nauka języka obcego w firmie – co zyskasz na wersji online?

Nauka języka obcego w firmie ma jeden z dwóch celów przed sobą: albo benefit, albo cele biznesowe.  Język jako benefit dla pracowników zwiększa poczucie komfortu i zadowolenia – podobnie jak karta Multisport czy bony do empiku. A przy okazji – w wypadku nauki języka – jest również znakomitym ćwiczeniem kreatywnym dla pracowników. Język jako cel biznesowy oznacza, że pracownicy muszą znać wybrany język do płynnego poruszania się w obcojęzycznym środowisku współpracowników, klientów i kontrahentów. Utrzymanie nauki języka w firmie przeniesione do formy online oznacza, że cele biznesowe są nadal realizowane.

Jest to ważny sygnał dla pracowników, którzy w ten sposób mają poczucie ciągłości, zaangażowania firmy w opiekę i widzą kreatywność korporacyjną w rozwiązywaniu problemów. Same spotkanie językowe  chronią również przed zanurzeniem się w świat wyłącznie przyjemności online na Netfixie czy grach sieciowych i intelektualnego rozleniwienia.

To przekonanie do nauki języka online może szybko przynieść profity dla twojej firmy. Sprawa jest prosta: nauczanie języka online w firmie może być znacznie tańsze, aniżeli nauka języka obcego w firmie prowadzona stacjonarnie przez dojeżdżającego lektora.

Gdzie kryją się oszczędności?

Jeśli pracujesz w firmie z oddziałami rozproszonymi  po całej Polsce, to organizacja grup jest banalnie prosta. Pracownicy z różnych miejsc, którzy są na tym samy poziomie znajomości języka, tworzą jedną kilkuosobową grupę – zamiast osobnych, często miniaturowych grup w poszczególnych miastach.

Do tego nie musisz się martwić o sale szkoleniowe, które stają się w wielu firmach dobrem rzadkim. Do uczestniczenia w zajęciach językowych online w firmie wystarcza kamerka w laptopie i słuchawki z mikrofonem.  A dzięki programom do rozmazywania tła możesz wykorzystać każde miejsce jako stanowisko do odbywania zajęć.

Chcesz poznać szczegółową ofertę

dopasowaną do Twoich potrzeb?

Kontakt

International Language Institute Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie Al. Jerozolimskie 123 A, 02-017 Warszawa jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 673835, kapitał zakładowy w wysokości 2 900.000 zł, NIP: 7010687344, REGON: 367187830

Ta strona wykorzystuje pliki cookie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji.

Więcej o cookies
//Widget CallPage