Blog

Epidemia Covid-19 zrewolucjonizowała naszą pracą, naszą naukę – w tym naukę języka obcego w firmach –  i nasze życie rodzinne. To proste – z powodu kwarantanny wszyscy, którzy mogli, przeszli na home office. W ten dosyć nieoczekiwany sposób zaczęliśmy w naszej cywilizacji epokę przymusowego i błyskawicznego przejścia na życiową wersję online.

Co straciliśmy w nauce języka?

Język obcy służy do komunikacji. A komunikacja to czynność społeczna, która wymaga żywych osób i żywego zaangażowania. Jest to naturalne i niewymuszone, gdy na zajęciach spotyka się kilka osób moderowanych przez energetycznego lektora. Wszyscy  jesteśmy w promieniu 1-2 metrów od siebie, widzimy się, słyszymy się, obserwujemy nasze reakcje, reagujemy na mikrosygnały komunikacji  niewerbalnej, odczytujemy swoje intencje.  I to właśnie straciliśmy. Kwarantanna wymusiła na nas brutalnie wszystkich zawieszenie spotkań grupowych odbywanych stacjonarnie.

Przy tej okazji poszkodowana okazała się kategoria słuchaczy, którą pobudza do nauki aktywna obecność i energia innych kursantów. Jeśli grupa językowa się nie zbiera, to energia z interakcji międzyludzkich nie dopływa i nie jest pobierana. Spotykanie się z współuczestnikami zajęć za pośrednictwem ekranu nie daje takich możliwości. Tym bardziej, gdy robimy to – korzystając z luźniejszego reżimu home office – bez makijażu czy nieogoleni, ale też bez potrzebnego spięcia wewnętrznego.

Podobnie zostało zaburzone modelowanie, czyli branie przykładu z innych uczestników kursów. Najlepiej oczywiście iść za przykładem tych kursantów, którzy są przygotowani, chętni do pracy i bez kompleksów przechodzą do aktywnego mówienia w obcym języku.  Nasze zaangażowanie i sprawność odnosimy wówczas do takiego wzorca, któremu chcemy dorównać.  Tymczasem, spotkania online nie dają aż tak pełnego wglądu w postawę i aktywność kluczowych uczestników zajęć.

Co zyskaliśmy w nauce języka?

Błyskawiczne i wymuszone przejście na rozwiązania technologiczne okazało się również korzystne. Wielu pracowników miało opory techniczne i komunikacyjne przy korzystaniu z rozwiązań technologicznych do nauki języka obcego w firmie. Teraz nie dość, że firmowa nauka języka została przeniesiona do świata online, to również prawie wszystkie pozostałe aktywności musiały przenieść się do sieci. I stało się oczywistym, że jak trzeba, to można, a technologia online pozwala na bardzo efektywną działalność firmową i edukacyjną.

Pobierz e-booka „5 nowoczesnych rozwiązań nauki języka obcego w firmie”

Do tej pory szkolenia w firmie oparte o rozwiązania technologiczne kojarzyły się głównie z e-learningiem. A akurat do nauki języka e-learning nie jest najskuteczniejszym rozwiązaniem. Oczywiście przy jego pomocy możesz opanować kilka tysięcy słówek oraz zwrotów i reguły gramatyczne. Ale język obcy to coś więcej niż słówka i konstrukcje gramatyczne – wymaga aktywnego użycia. A do aktywnego użycia potrzebujesz innych żywych osób oraz moderatora i mistrza, czyli lektora. To właśnie na lektorze spoczywa zorganizowanie takiej przestrzeni do komunikacji, w której będziesz mógł aktywnie użyć opanowanego materiału i odbędzie się to pod jego czujnym i nienachalnym okiem.

„To rzeczywiście działa!”

I tu się okazało, że nowoczesne platformy online typu „ live” do nauki języka są świetnie odbierane przez nagle zwiększone grono ich użytkowników.

Dlaczego?

Dlatego, że dają znacznie więcej niż statyczny e-learning i znacznie więcej niż proste platformy komunikacyjne typu Skype czy Hangouts, na których po prostu widzisz się i rozmawiasz lub chatujesz z partnerami. Na profesjonalnych platformach typu WizIQ masz whiteboard, po którym możesz pisać i rysować wspólnie z innymi uczestnikami zajęć, masz system interaktywnych pulpitów, masz szybkie ankiety i mini-kartkówki, masz łatwo udostępnianie materiały multimedialne. To coś więcej niż tylko widzenie i mówienie, a tak duży zakres interakcji bardziej angażuje uczestników i upodabnia takie zajęcia do formuły stacjonarnych zajęć z lektorem – tyle że za pośrednictwem ekranu. A do tego dzięki automatycznemu nagrywaniu zajęć możesz je później obejrzeć – bo nawet w ramach home office zdarzają się nieobecności.

Interakcyjne rozwiązania na platformie powodują, że kreatywnie realizujesz ćwiczenia online przy użyciu myszki, klawiatury, głosu i narzędzi wizualnych na platformie. W ten sposób uruchamiasz również pamięć psychomotoryczną, a to oznacza szybsze przyswojenie materiału. Dodatkowo ćwiczenia kinestetyczne i rywalizacyjne angażują bardziej kursantów z dominującą modalnością kinestetyczną. W ten sposób zajęcia językowe online wciągają, zwiększają motywację i zaangażowanie uczestników. Nauka języka obcego w firmie dzięki dobrze dobranym narzędziom jest po prostu skuteczna.

Nieoczekiwane zyski

Co więcej, dzięki pracy w domu i technologii zyskałeś jako pracownik dla siebie średnio 2 godziny dziennie więcej. To czas, który jest w pełni do twojej dyspozycji – na przykład na naukę języka –  gdyż home office nie wymaga dojazdów do firmy. Zamiast udręki stania w korkach i szukania miejsc parkingowych masz 30-sekundowy spacer do miejsca, gdzie czeka twój komputer.  Ta mocna strona, którą teraz wszyscy odkryli, zrewolucjonizuje wartość pracy zdalnej i na odległość.

I wreszcie  praca w domu stała się również dobrym poligonem do pracy nad twoją samodzielnością i organizacją. Jeśli umiesz zapanować nad samym sobą i odnaleźć się w przenikającym się świecie aktywnej  pracy i chilloutowego domu, to znaczy, że się rozwijasz. Te same ruchy wykonuje się podczas kierowania zespołem ludzkim. A w dzisiejszych czasach również online

I oczywiście na przejściu do życia, pracy i nauki online zyskała konkretna kategoria osób, której przedstawiciele stanowią w różnych społecznościach od 25% do 45%. To oczywiście introwertycy, którzy wreszcie znajdują się w środowisku, które jest idealnie dostosowane do ich potrzeb. W środowisku online czują się znakomicie, niezależnie czy dotyczy to pracy, czy nauki języka obcego. Jeśli do nich należysz – wygrałeś podwójnie.

Nauka języka obcego w firmie – co zyskasz na wersji online?

Nauka języka obcego w firmie ma jeden z dwóch celów przed sobą: albo benefit, albo cele biznesowe.  Język jako benefit dla pracowników zwiększa poczucie komfortu i zadowolenia – podobnie jak karta Multisport czy bony do empiku. A przy okazji – w wypadku nauki języka – jest również znakomitym ćwiczeniem kreatywnym dla pracowników. Język jako cel biznesowy oznacza, że pracownicy muszą znać wybrany język do płynnego poruszania się w obcojęzycznym środowisku współpracowników, klientów i kontrahentów. Utrzymanie nauki języka w firmie przeniesione do formy online oznacza, że cele biznesowe są nadal realizowane.

Jest to ważny sygnał dla pracowników, którzy w ten sposób mają poczucie ciągłości, zaangażowania firmy w opiekę i widzą kreatywność korporacyjną w rozwiązywaniu problemów. Same spotkanie językowe  chronią również przed zanurzeniem się w świat wyłącznie przyjemności online na Netfixie czy grach sieciowych i intelektualnego rozleniwienia.

To przekonanie do nauki języka online może szybko przynieść profity dla twojej firmy. Sprawa jest prosta: nauczanie języka online w firmie może być znacznie tańsze, aniżeli nauka języka obcego w firmie prowadzona stacjonarnie przez dojeżdżającego lektora.

Gdzie kryją się oszczędności?

Jeśli pracujesz w firmie z oddziałami rozproszonymi  po całej Polsce, to organizacja grup jest banalnie prosta. Pracownicy z różnych miejsc, którzy są na tym samy poziomie znajomości języka, tworzą jedną kilkuosobową grupę – zamiast osobnych, często miniaturowych grup w poszczególnych miastach.

Do tego nie musisz się martwić o sale szkoleniowe, które stają się w wielu firmach dobrem rzadkim. Do uczestniczenia w zajęciach językowych online w firmie wystarcza kamerka w laptopie i słuchawki z mikrofonem.  A dzięki programom do rozmazywania tła możesz wykorzystać każde miejsce jako stanowisko do odbywania zajęć.

Tagi

Chcesz poznać szczegółową ofertę

dopasowaną do Twoich potrzeb?

Kontakt

ILI jest częścią Language Solutions for Business. Language Solutions for Business Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie Al. Jerozolimskie 123 A, 02-017 Warszawa, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 673835, kapitał zakładowy w wysokości 2 800.000 zł, NIP: 7010687344, REGON: 367187830

Ta strona wykorzystuje pliki cookie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji.