Co zrobić w sytuacji, gdy standardowe kursy językowe okazują się mało efektywne, a budżet przeznaczony na szkolenia jest niewystarczający? Czy blended learning zastosowany do nauki języka w firmie może odwrócić ten frustrujący trend?
Pomiędzy efektami a kosztami
Czy znasz te rozterki?
„Jestem szefem działu HR w międzynarodowej firmie. Jednym z moich celów jest zorganizowanie szkoleń dla pracowników, którzy na co dzień posługują się językiem obcym. Okazuje się jednak, że nie jest to takie proste… Pierwszy problemem, który napotykam to koszt wybranego kursu językowego. Wygląda na to, że będę musiał zredukować liczbę uczestników, jednak czy to nie wpłynie na dalsze funkcjonowanie firmy? Poza tym mam do dyspozycji jedynie dwie niewielkie sale szkoleniowe, które większość czasu są zajęte. Jak zorganizować zajęcia tak, by uzyskać cele biznesowe i równocześnie widzieć zadowolenie na wszystkich twarzach w firmie ?
„Niedawno dołączyłem do grupy z języka angielskiego, która ma zajęcia w mojej firmie. Szczerze ucieszyłem się z tego, że mam możliwość podszlifowania mojego angielskiego, bo ostatnio czułem się niepewnie uczestnicząc z rozmowie z zagranicznymi przedstawicielami. Mój entuzjazm jednak szybko opadł. Dlaczego? Czułem się jak na typowej szkolnej lekcji! Zbyt wiele czasu straconego na kilkukrotnym powtarzaniu nowych słówek czy zwrotów i do tego różnice poziomu w grupie. Jako jeden z mocniejszych uczestników kursu po prostu nudziłem się powtarzając razem z grupą to, co już dawno opanowałem. Kiedy ostatnio byłem na zajęciach? Wydaje mi się, że ponad dwa miesiące temu…”
Brzmi znajomo? Na szczęście jest rozwiązanie!
Blended learning – kreatywne rozwiązanie dla języka
Czasami proste rozwiązania dają najlepszy efekt. Przykładem tego jest właśnie blended learning, czyli działanie oparte na połączeniu znanych rzeczy w nieoczekiwany sposób. Przykłady takiego nowatorskiego połączenia są wszędzie wokół Ciebie. Od czego zaczęła się rewolucja w korzystaniu z muzyki? Od połączenia odtwarzacza MP3 ze sklepem online z piosenkami. Tak właśnie zaczął się przełom, którego symbolem stał się na początku naszego tysiąclecia iPod.
Czy podobna rewolucja jest możliwa w przypadku nauki języków obcych w firmach? Czy jest magiczne połączenie, które zrewolucjonizuje naukę języka angielskiego czy niemieckiego? Przyjrzyjmy się temu tematowi.
Pierwszy krok w rewolucji w nauczania języka obcego w korporacjach i instytucjach to e-learning. E-learning zapewnia swobodny wybór czasu i miejsca na naukę. Mogłoby się wydawać, że to rozwiązanie idealne. A jak jest w praktyce?
Moje rozmowy z osobami z HR z kilku dużych korporacji potwierdziły podobny przebieg wdrażania e-learningu do nauki języka. Z powodu optymalizacji budżetów szkoleniowych, korporacje te decydowały się zmienić klasyczne kursy językowe na platformy e-learningowej. Podjęcie takiej decyzji było dodatkowo wzmocnione pozytywnym podejściem pracowników z pokolenia Y do nowych technologii.
Rezultat?
Większość pracowników zalogowała się najwyżej trzykrotnie do platformy e-learningowej. Frekwencja zwiększała się sporadycznie po monitach działu szkoleniowego. Dlaczego tak się stało? Nietrudno się domyślić. Samodzielne korzystanie z platformy do nauki języka obcego wymaga bowiem ogromnej mobilizacji, samozaparcia i dobrej samoorganizacji. E-learning różni się zasadniczo od klasycznych zajęć z lektorem, które odbywających się w regularnych porach. I co najważniejsze – które odbywają się w godzinach pracy lub bezpośrednio przed lub po niej. Wystarczy na nie przyjść. Dla e-learningu musisz sam znaleźć czas. Swój własny czas. I nierzadko e-learning, przegrywa z perspektywą spędzenia wolnego czasu na rowerze czy w towarzystwie własnego kota.
Ale przecież technologie rządzą!
To prawda, tylko że e-learning potrafi być czasem po prostu… nudny. Nauka języka obcego stwarza możliwość coraz lepszej komunikacji i socjalizacji. Tymczasem oglądanie niekoniecznie ciekawych i rozwijających prezentacji czy robienie powtarzalnych ćwiczeń, nawet tych z najlepszą graficzną oprawą, potrafi szybko i co gorsza, bardzo skutecznie zniechęcić do dalszej nauki. Nikt nie lubi nudnej nauki. To już kot jest lepszy.
Jak zatem znaleźć rozwiązanie na skuteczną naukę poprzez platformy czy aplikacje e-learningowe? Czy w ten sposób można zorganizować efektywne kursy językowe w firmie? Rozwiązaniem jest blended learning. Wystarczy bowiem wprowadzić do e-learningu wprowadzić element ludzki – czyli lektora. Warunek: musi umiejętnie korzystać z nowoczesnych technologii!
Pobierz e-booka „5 nowczesnych rozwiązań nauki języka obcego w firmie”
To połączenie znanych elementów – w tym przypadku samodzielnej pracy słuchacza za pośrednictwem nowoczesnej technologii oraz klasycznych zajęć prowadzonych przez lektora – daje znakomite efekty. Szczegółowe badania prowadzone nad rozwiązaniami blended learning przygotowanymi przez Pearson na University of Georgia oraz Guilford Technical Community College pokazały większą motywację i wyższe oceny zdobywane przez kursantów.
Co więcej, rozwiązanie typu blended learning umożliwia wyeliminowanie słabszych stron obu procesów. Unowocześnia dotychczas tradycyjnie prowadzone zajęcia oraz wprowadza lektora, który pokieruje samodzielnymi działaniami słuchacza w obrębie platformy e-learningowej.
Co blendujemy w blended learningu?
Blended learning – czyli nauczanie hybrydowe – to zatem połączenie dwóch komponentów. Pierwszy z nich, komponent technologiczny pozwala na uczenie się elementów języka obcego w dowolnie wybranym przez Ciebie czasie i w indywidualnym tempie. Jedna osoba może w znacznie szybszym tempie powtórzyć znane jej zagadnienia, a druga, nieznająca tematu, może w każdej chwili zatrzymać filmik, wynotować ważne dla niej informacje czy zastanowić się nieco dłużej nad materiałami ćwiczeniowymi. Jest to znacznie prostsze niż na klasycznych zajęciach.
Opanowanie oferowanych przez zajęcia online słówek, zwrotów czy mini-kompetencji gramatycznych pozwala na ich natychmiastowe użycie na zajęciach prowadzonych przez lektora. Dzięki temu możliwe jest większe zaangażowanie uczestników, a co za tym idzie większa chęć do pracy na platformie. Co więcej, nowoczesne platformy e-learningowe stwarzają możliwość personalizacji nauki poprzez śledzenie postępów słuchaczy oraz sugerowanie powtórek, zgodnych z tym, jak użytkownik radzi sobie z materiałem. Dzięki takiemu rozwiązaniu kursant w pełni bierze odpowiedzialność za swoją naukę. I co najważniejsze – ma do tego motywację,
Drugim elementem blended learningu są zajęcia prowadzone przez lektora, co pozwala skupić się na aktywnym i komunikacyjnym użycia języka. A właśnie komunikacji brakuje użytkownikom tradycyjnego e-learningu. Co więcej, komunikacja jest tym, czego uczestnicy najbardziej oczekują od kursu językowego.
A dzięki połączeniu tych elementów lektor może poświęcić o wiele więcej czasu właśnie na konwersacje i komunikację. To proste- wprowadzenie nowego materiału czy jego powtórki wykonuje za lektora intuicyjna platforma e-learningowa. Zajęcia z lektorem służą więc głównie do aktywnej komunikacji.
Blendowanie niszczy minusy
Każde rozwiązanie językowe ma swoje słabe strony czyli minusy.
- Minusem czystego e-learningu językowego jest brak komunikacji z żywym człowiekiem oraz „wykładanie się” userów na bardziej skomplikowanych tematach gramatycznych.
- Minusem zajęć z lektorem jest uśrednione tempo prowadzenia, które na ogół równa do najsłabszego kursanta w grupie oraz konieczność poświęcenia nawet 1/3 czasu zajęć na ćwiczenia odbywane w ciszy i związane z wprowadzania nowego materiału.
Rozwiązanie typu blended learning umożliwia wyeliminowanie słabszych stron obu procesów.
- Komunikacje jest zapewniona na zajęciach prowadzonych przez lektora, który aranżuje sytuacje komunikacyjne.
- Lektor monitoruje aktywność kursantów na platformie i pomaga w trudniejszych tematach.
- Każdy kursant opanowuje materiał w swoim tempie na platformie lub aplikacji.
- Zajęcia z lektorem są poświęcone wyłącznie komunikacji
Blended learning to rozwiązanie, które podaje nam na tacy to, co w obu metodach najlepsze. Jest jednak warunek: oba komponenty muszą być połączone w spójny związek. Słowo „połączone” jest tu kluczowe, gdyż zajęcia prowadzone przez lektora oraz zawartość platformy e-learningowej muszą być ze sobą ściśle powiązane.
Pobierz e-booka „5 nowoczesnych rozwiązań nauki języka obcego w firmie”
Odpowiednio dostosowana platforma online służy bowiem do opanowania słownictwa i gramatyki w formie pre-wiedzy, wykorzystując do tego głównie czytanie i słuchanie, które mogą odbywać się bez udziału lektora. Z kolei konwersacyjne zajęcia z lektorem są skupione na przekształceniu zdobytej za pośrednictwem nowoczesnych technologii wiedzy na płynną komunikację oraz, co za tym idzie – językową pewność siebie.
Baza to opanowane samodzielnie przez słuchaczy elementy języka, które zostają utrwalone poprzez sugerowane przez platformę powtórzenia materiału. Dzięki takiemu rozwiązaniu uczestnicy kursu z łatwością odnajdą się podczas zajęć konwersacyjnych z lektorem.
Rewolucja w budżecie
Proces rewolucyjnych zmian w nauczaniu języka w firmach właśnie się rozpoczął. I Ty możesz wykorzystać ten potencjał! Jakie korzyści może przynieść nauka języka w formie blended learning ? W największym skrócie – wykorzystanie blended learningu pozwoli Ci na maksymalnie efektywne wykorzystanie budżetu szkoleniowego! Jak to działa?
Decydując się na kurs językowy w postaci blended learning płacisz tylko za aktywne zajęcia komunikacyjne, prowadzone przez wykwalifikowanego lektora. Nie płacisz bowiem za słuchanie nagrań, ogladanie filmów czy ćwiczenia interaktywne , które dzięki platformie słuchacz może wykonać samodzielnie w czasie wolnym od pracy.
Bez względu na to, w jakim momencie wejdziesz do sali, której odbywają się zajęcia, usłyszysz jedynie rozmowy, rozmowy i jeszcze raz rozmowy w języku angielskim czy niemieckiem (czy jakimkolwiek innym). Dzięki blended learning nie płacisz za ciszę. Z kolei aktywna komunikacja, jaka będzie miała miejsce na zajęciach natychmiast przełoży się na pewność siebie pracowników podczas rozmów w obcym języku.
Co więcej, nie musisz także inwestować w najnowszą technologię. Dostęp do platformy otrzymujesz od firmy szkoleniowej, która pokrywa koszt jej utrzymania. Ty potrzebujesz jedynie dostępu do internetu z poziomu Twojego komputera czy smartfona. Wydaje się proste, prawda?
Szybciej i taniej – czy to możliwe?
Komponent e-learningowy umożliwia działowi HR precyzyjne mierzenie w czasie rzeczywistym zaangażowania kursantów i osiąganych przez nich efektów. W ten właśnie sposób działa HR ma kontrolę nad możliwie jak najlepszym wykorzystaniem środków, dostępnych w ramach budżetu szkoleniowego
Dzięki zwiększonej efektywności blended learning osiągnięcie zakładanego celu językowego jest możliwe w znacznie krótszym czasie, a co za tym idzie, przy mniejszym nakładzie finansowym. Wybierając ten model nauczania zyskujesz mniejsze obłożenie sal szkoleniowych w Twojej firmie, co wraz z obniżonymi kosztami umożliwi objęcie nauką języka obcego większej ilości pracowników w Twojej firmy.
W tym miejscu warto także po raz kolejny wspomnieć o efektach, jakie zauważą przede wszystkim słuchacze. Dzięki dużemu komfortowi nauki mają oni znacznie większą motywację do pracy nad językiem, co oznacza szybsze efekty oraz mniejszą rotację uczestników na kursie. Z kolei pewność siebie i możliwość doskonalenia swoich umiejętności to jedna z kluczowych kwestii, wpływających na postrzeganie pracodawcy. A większa satysfakcja i śmiałość językowa przełoży się na ich dalszą pracę.
Wolisz te scenariusze?
Scenariusz I
„Po kilku nieudanych próbach znalezienia kursów językowych dla firm znalazłem coś, co całkowicie spełniło moje oczekiwania i umożliwiło osiągnięcie zamierzonego celu! Dzięki blended learning udało mi się zorganizować kursy językowe dla pracowników mojej firmy, bez konieczności redukowania liczby uczestników. Nie muszę się także przejmować tym, że sale konferencyjne są cały czas zajęte (na szczęście część zajęć odbywa się przez internet). Co najważniejsze, na zajęciach z lektorem jest naprawdę głośno, co oznacza, że pracownicy nie mają już takich barier w mówieniu jak na początku!”
Scenariusz II
„Przyznaję, szybko zrezygnowałem z klasycznych zajęć z lektorem, ponieważ były dla mnie po prostu nudne. Dobrze, że w mojej firmie pojawiła się możliwość dołączenia do kursów online, podczas których poznaję nowe słownictwo i w końcu zaczynam rozumieć gramatykę (nawet siedząc na kanapie z kotem). Raz w tygodniu mamy zajęcia w sali z lektorem i wtedy zajmujemy się tylko rozmową. Czuję, że idzie mi coraz lepiej. Może niedługo będę mógł sam uczestniczyć w zagranicznej konferencji?”