Blog

 

Czy wiesz, jak najczęściej wygląda szkolenie z języka angielskiego czy z języka niemieckiego w firmie? Wybija godzina 10.00, do salki zajęciowej wchodzą kursanci i lektor. Lektor wie, co będzie robił, kursanci nie wiedzą, co ich dzisiaj czeka.  Widzisz słaby punkt tego systemu?

Dla uczestników kursu będzie to podróż w nieznane. A czy na pewno musi być to podróż w nieznane? Czy na pewno początkowi zajęć ma towarzyszyć u kursantów niepewność? A gdyby wchodzili pewnym krokiem, z poczuciem, iż wiedzą co ich czeka i szczegółową mapą zajęć językowych w głowie? Może tak być, jeśli zajęcia językowe są prowadzone na podstawie metody Flipped Classroom, które rewolucjonizuje szkolenia językowe dla firm. I dlatego jest coraz częściej stosowana.

Rewolucyjne przestawienie miejsc

Na czym polega rewolucja? Główny pomysł jest zarazem bardzo prosty i zaskakująco skuteczny. Polega na tym, że zostają zamienione miejscami aktywności kurantów – te, które robią samodzielnie i te, które robią w ramach zajęć z lektorem.

  • W tradycyjnej formule zajęć słuchacz przychodzi na zajęcia, na których lektor wprowadza nowy materiał językowy. Następnie lektor aranżuje sytuacje komunikacyjne, w których słuchacz używa właśnie wprowadzonego materiału językowego.
  • Kolejny etap to praca samodzielna słuchacza po zajęciach. W ramach pracy samodzielnej słuchacz utrwala materiał językowy z zajęć  i  utrwala go przez zdania i ćwiczenia, najczęściej przy użyciu aplikacji online czy mobilnych.

Pobierz e-booka „5 nowoczesnych rozwiązań nauki języka obcego w firmie”!

W formule zajęć Flipped Classroom jest odwrotnie. Słuchacz najpierw samodzielnie opanowuje materiał przy pomocy aplikacji online lub mobilnej. Następnie na tym materiale lektor zbuduje zajęcia komunikacyjne. Dzięki temu zajęcia prowadzone przez lektora mogą się skupić na aktywnym użyciu języka i konwersacji, a na tym nam zależy najbardziej w języku.

Dlaczego Flipped classrom daje świetne efekty właśnie w nauce języka? Jest to spowodowane samą strukturą sprawności, które są wykorzystywane podczas nauki języka. Słuchanie i  czytanie, przy pomocy których wprowadzamy kompetencje gramatyczne i rozwijamy słownictwo to sprawności receptywne. Możesz je opanować samodzielnie, najczęściej przy pomocy aplikacji online lub mobilnej. Z kolei mówienie i pisane to sprawności produktywne, które wymają stworzenia sytuacji komunikacyjnej i moderacji przez lektora.

Jak doszło do rewolucji Flipped Classrom?

Metodę flipped classroom opracowali dwaj amerykańscy profesorowie  Jonathan Bergman i Aaron Sams  z Woodland Park High School w Stanach Zjednoczonych w 2007 roku. Początki były proste – obaj profesorowie udostępnili studentom swoje multimedialne  wykłady w wersji online. Następnie, rozwijając pomysł, opracowali cały system przekazywania wiedzy teoretycznej online, a prowadzone przez nich zajęcia grupowe zamieniły się w praktyczne wykorzystanie zdobytych wcześniej informacji. Spowodowało to wiele zmian, które były zaskakujące dla samych twórców: 

  • zmieniła się relacja nauczyciela z uczniem z: nauczyciel-uczeń na: mentor-uczeń,
  • studenci – a nie nauczyciele – przejęli odpowiedzialność za naukę
  • wszystko to razem spowodowało ogromne przyspieszenie praktycznego opanowania materiału.

Tak narodził się Flipped Teaching, dla które core stanowi Flipped Classroom.

4 mocne argumenty za  Flipped Clasroom

Czas przyjrzeć się bardziej szczegółowo, jakie zmiany jakościowe wprowadza Flipped Classrom. To, co rzuca się w oczy jako pierwsze to oczywiście 100% wykorzystania czasu na zajęciach na komunikację.  Mechanizm jest prosty: samodzielnie opanowujesz materiał przed zajęciami  z lektorem. Dzięki temu na zajęciach lektor skupia się całkowicie na tym, byś aktywnie użyła materiału. Jeśli przyłożysz ucho do drzwi sali, w których odbywają się zajęcia w tym systemie, to zawsze słyszysz rozmowy i konwersacje – nigdy ciszę.  Ma to szczególne znaczenie dla segmentu nauka języka dla firm , gdzie liczy się maksymalizowanie efektywności czasu przeznaczonego na język.

Po drugie, jest to personalizowanie nauki języka, czyli jej dostosowanie do kursanta. W tradycyjnym modelu zajęć to lektor wyznacza tempo pracy na zajęciach. W modelu Flipped Classroom to ty najpierw decyduje, ile czasu mu potrzebujesz na opanowanie materiału w formule pre-wiedzy. Możesz to robić w indywidualnym tempie i w miarę potrzeb wracać do wcześniejszych, powiązanych tematów. Dzięki temu podczas zajęć wzrasta Twoja pewność siebie i aktywność.

Pobierz e-booka „5 nowoczesnych rozwiązań nauki języka obcego w firmie”!

I to jest kolejna, trzecia mocna strona tej formuły zajęć: zwiększanie pewności siebie kursantów. Jako  kursant  przychodzisz na lekcje już przygotowana, z opanowanymi słówkami i prostymi strukturami gramatycznymi. Dzięki temu chętnie i bez oporów wykorzystasz ten materiał w komunikacji i konwersacji. Pewność siebie wpływa na odwagę w mówieniu w języku obcym – a nie jest to powszechne u osób dorosłych – i łatwość wypowiedzi.

I nie bez znaczenia jest również to, że model Flipped Classrom da Ci szansę, jeśli nie mogłaś uczestniczyć w zajęciach grupowych z powodu choroby czy obowiązków służbowych. Możesz pozostać na bieżąco z materiałem językowym i bez trudności wejść w rytm zajęć na kolejnych spotkaniach.

Czy Flipped Classroom kryje w sobie pułapkę?

Flipped Classroom przyspiesza naukę języka, gdy jest wprowadzony systemowo i konsekwentnie. Co jednak, kiedy kursanci wyłamują się z systematyczności i konsekwencji? To częste sytuacje podczas nauki w firmach, gdy spiętrzenie obowiązków, deadline’ów i wyjazdów powoduje, ze ledwo starcza nam czasu na dobiegnięcie na zajęcia. Ale już nie pozostawia nam czasu na samodzielną naukę przed zajęciami, co jest niezbędne w tym modelu.

Wówczas mamy problem, bo lektor musi korzystać z wyjścia awaryjnego, czyli prowadzić zajęcia  bardziej tradycyjny sposób. Zacznie wówczas od wprowadzenia materiału  językowego, czyli inputu, a przez to mniej czas zostanie na output, czyli aktywne, komunikacyjne wykorzystanie słówek i kontekstowej gramatyki przez słuchaczy. Do tego rozbija nam się tempo zajęć,  gdyż słuchacze, którzy opanowali zgodnie z metodyką materiał przed zajęciami z lektorem, są znudzeni i niezmotywowani wolniejszym tempem zajęć. A wolniejsze tempo jest niezbędne, by ci kursanci, którzy nie wykonali niezbędnych ruchów przed zajęciami, mogli z nich korzystać.

Wszystko to brzmi niepokojąco. Czy zatem Flipped Classroom nie jest tylko ekscytującą teorią, która trudno zastosować w firmowej praktyce? Nasze kilkuletnie doświadczenia jako International Language Institute są tu jednoznaczne: Flipped Classroom znakomicie działa w ramach nauki języka w firmie, jeśli sama nauka języka jest powiązany z celami biznesowymi firmy. Motywacja i zaangażowanie słuchaczy jest wówczas na bardzo wysokim poziomie, co jest warunkiem wstępnym dla tej nowoczesnej formuły zajęć.

Jeśli natomiast zajęcia z językowe są benefitem dla pracowników, to wówczas lepsze efekty mogą przynieść inne, równie atrakcyjne rozwiązania, a niekoniecznie Flipped Classroom.  Jeśli mimo wszystko zależy Ci na wprowadzeniu Flipped Classrom, to są mechanizmy, które ułatwiają jej wprowadzenie jako metody zajęć  językowych w firmie oraz wzmacniają utrzymania wytrwałości u kursantów w korzystaniu tej formuły. Są to microlearning i adaptive learning.

A co mówią liczby na temat Flipped Classrom?

Raport Flipped Learning Implementation Strategies for High Impact przygotowany przez Pearsona oraz wyniki badań publikowana na www wydawnictwa  wskazuje na jednoznaczne efekty.

  • 100% lektorów używających metody Flipped Classroom zauważyło poprawę umiejętności komunikacyjnych
  • 100% zauważyło wzrost zaangażowania i komunikacji swoich kursantów na zajęciach
  • 73% zauważyło większą pewność siebie kursantów
  • 73% zauważyło wzrost umiejętności słuchania
  • 57% zauważyło wzrost umiejętności pisania
  • 53% zauważyło wzrost umiejętności czytania

Badania na uczelniach w USA wskazują  na zwiększenie wskaźnika zaliczeń głównych przedmiotów o średnio 30% w wypadku użycia metody Flipped Classroom.

Mowa liczb jest też jednoznaczna w kategoriach ROI. Jeśli wybierasz jako metodę nauczania języka w firmie Flipped Classroom, to możesz osiągnąć najbardziej korzystny efekt ceny do jakości. To proste: zajęcia prowadzone przez lektora w firmie są skupione wyłączni na komunikacji. Dzięki temu potrzeba ich mniej niż na tradycyjnym kursie. W efekcie wydajesz mniej budżetu szkoleniowego i zarazem osiągasz lepsze rezultaty.

Chcesz poznać szczegółową ofertę

dopasowaną do Twoich potrzeb?

Kontakt

International Language Institute Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie Al. Jerozolimskie 123 A, 02-017 Warszawa jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 673835, kapitał zakładowy w wysokości 2 900.000 zł, NIP: 7010687344, REGON: 367187830

Ta strona wykorzystuje pliki cookie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji.