Blog

W dzisiejszych czasach jest standardem, że firma stawia na liczne szkolenia dla pracowników w ramach idei szkolenia ustawicznego, czyli lifelong learning. Tak więc, nie chodzi już tylko, aby zatrudniony odpowiednio wykonywał swoje obecne zadania czy poprawnie korzystał z oprogramowania komputerowego jako narzędzia pracy. Czy jako pracownicy, czy też pracodawcy: wszyscy chcemy więcej.

Co wpływa na to, że potrzebujemy szkolić inaczej niż przedtem? Jak zadbać o to, by szkolenia spełniały te wysokie oczekiwania, a nie tylko stanowiły bezużyteczny benefit czy chybioną inwestycję? O jakie kompetencje należy zadbać już teraz, by w przyszłości mieć do dyspozycji niezawodną kadrę?

Roboty i ludzie

Trudno nie zauważyć wielu transformacji, które wpłynęły i stale oddziaływują na zmianę tego, jak pracujemy lub wkrótce będziemy pracować. Rola człowieka w środowisku zawodowym ewoluuje i wraz z tym zjawiskiem muszą ewoluować i jego umiejętności. Ten proces często wywołuje w pracownikach poczucie niepokoju o to, czy ich umiejętności będą nadal potrzebne w tak szybko zmieniającym się świecie.

Czy ten niepokój jest bezpodstawny? Mamy kasy samoobsługowe zamiast stanowisk z kasjerem, chatboty w miejsce konsultanta (człowieka), pojazdy autonomiczne, drony na usługach firm kurierskich – a to tylko niektóre przykłady już istniejących rozwiązań technologicznych.

Podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos w tym roku wspomniano o tym, że mimo, że nasza przyszłość z pewnością będzie polegać na znacznie większej automatyzacji pracy to nadal będzie zapotrzebowanie na konkretne umiejętności pracowników.

“Zautomatyzowane rynki pracy nie obejdą się bez człowieka - roboty nie zastąpią pierwiastka ludzkiego w stu procentach. I to właśnie na te kompetencje, które różnią nas od maszyn, powinniśmy kłaść nacisk w kształceniu.”1

Wbrew obawom o utratę pracy, automatyzacja może przyczynić się do stworzenia nowych stanowisk czy umiejętności. Adam Dziemba, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte ilustruje to za pomocą następującego przykładu:

„Roboty można porównać do poczty elektronicznej i rewolucji, której dokonała. Nie sposób sobie wyobrazić porównywalnej ilości wymienianych informacji dokonywanej za pomocą maili do możliwości tradycyjnej poczty, nie wspominając o szybkości tej wymiany. Nikt jednak nie oskarża twórców maila o niszczenie miejsc pracy. Tak jak niemożliwa jest praca bez maila, tak w przyszłości niemożliwa będzie praca bez robotów.”2

Podobnie, istotną przyczyną związaną z upowszechnieniem zaawansowanych technologii, wpływającą na zmianę charakteru pracy we współczesnym biznesie już teraz jest praca tzw. anytime, anyplace (w każdym czasie i miejscu), a także same warunki pracy3. Skoro można pracować zdalnie z domu, w elastycznych godzinach, w biurze i zdalnie na przemian, a nawet jako tzw. Cyfrowy Nomada (Digital Nomad) łącząc pracę, technologie i podróże, to jak ustalić co jest priorytetem do wyszkolenia? W jaki sposób sprecyzować jakie kompetencje są tymi, które chcemy aby nasz pracownik zdobył? Na to znów m.in.eksperci ze Światowego Forum Ekonomicznego znaleźli odpowiedź.

Kompetencje XXI wieku: cztery C

Wspomniane już ŚFE we współpracy z Boston Consulting Group w 2015 roku przygotowało raport4 New Vision for education: unlocking the potential of technology wyróżniając trzy rodzaje kompetencji potrzebne do zmierzenia się ze skomplikowanymi wyzwaniami w XXI wieku. Sprawności bazowe (stosowane na co dzień, stanowiące podstawę, na której można budować dalsze, bardziej zaawansowane kompetencje), Kompetencje emocjonalne (obrazują podejście do zmian w otoczeniu) oraz Kompetencje intelektualno-techniczne5 (tzw. Cztery C).

Skupmy się na tych ostatnich, jako często marginalizowanych, a nawet pomijanych aspektach, które jednak warto szlifować na przyszły użytek w firmie.

Kompetencje intelektualno-techniczne:

  • Krytyczne myślenie/ rozwiązywanie problemów (critical thinking/problem- solving)
    • uważana za najważniejszą kompetencję np. w sektorze medycznym
    • w biznesie przyczynia się do usprawnienia procesów, ulepszenia produktów
    • pozwala pracownikom poradzić sobie z problemem samodzielnie
  • Kreatywność/adaptacja (creativity/adaptation)
    • pozwala na spojrzenie na zadanie z innej perspektywy, nieszablonowo
    • prowadzi do innowacji co wiedzie do sukcesu firmy
  • Współpraca w grupie (collaboration)
    • umiejętność pracy w grupie i osiągania kompromisów
    • może stanowić największe wyzwanie/trudność z wszystkich Czterech C
    • osiąganie najlepszych wyników z możliwych w celu rozwiązania problemu
    • umiejętność „poświęcenia się dla większego dobra”- sukcesu firmy
  • Komunikacja (communication)6
    • ma moc spajającą wszystkie wspomniane kompetencje
    • cenna w każdej firmie, aby utrzymać rentowność
    • niezbędna w przekazywaniu informacji między pracownikami i unikaniu nieporozumień
    • wspomaga utrzymanie dobrych relacji z klientem oraz pozytywnego wizerunku firmy7

Jak wybrać odpowiednie szkolenie?

Skąd wiedzieć czy dane szkolenie rozwija kompetencje przedstawione powyżej? Oczywiście najpierw analizując program, metody i założenia szkolenia. Przykładowo, jeśli decydujemy się na kurs językowy dla pracowników, to tak jak w szkoleniach proponowanych przez ILI na kursach biznesowych, ważne aby:

  • zawarto w programie nauczania ćwiczenia typu case studies (rozwiązywanie problemów, analiza możliwych opcji w autentycznych sytuacjach biznesowych)
  • ćwiczono wyrażenia i płynność językową poprzez odgrywanie sytuacji (role-plays) (rozwój kreatywności i komunikacji)
  • przeprowadzano zadania w formatach: praca w parach oraz praca w grupie (komunikacja, rozwiązywanie problemów)
  • stosowano ćwiczenia typu information gap (komunikacja, współpraca w parach/grupie)
  • korzystano z autentycznych materiałów – podcastów, stron informacyjnych, prezentacji, wymagających podsumowania lub analizy etc.(komunikacja, krytyczne myślenie)

Kursy posługujące się tradycyjnym podejściem do nauczania już nie wystarczają. Nowe podejście musi uwzględniać realne potrzeby pracownika XXI w. aby zapewnić odpowiednią wiedzę i umiejętności przydatne w przyszłości. Szkolenia biznesowe ILI odzwierciedlają ten trend poprzez przemyślane komponenty językowe wplecione w praktyczne i aktywizujące zadania, które nie tylko umożliwiają , ale i zwiększają tempo przyswajania najważniejszych kompetencji XXI wieku. A przecież wszyscy chcemy więcej!

Powodzenia w przygotowaniu kompetentnej kadry przyszłości!

 


  1. https://www.linkedin.com/pulse/czas-na-refleksj%C4%99-%C5%9Bwiatowe-forum-ekonomiczne-w-davos-2018-bettman
  2. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/raport-o-robotyce.html
  3. https://porady.pracuj.pl/najbardziej-pozadane-kompetencje-zawodowe-w-2020-r
  4. http://widgets.weforum.org/nve-2015/chapter1.html lub http://www3.weforum.org/docs/WEFUSA_NewVisionforEducation_Report2015.pdf
  5. polskie tłumaczenie nazw kompetencji za http://www.lifeskills.pl/kompetencje-xxi-wieku/
  6. kompetencje nazywane są też jako the 4 Cs („Cztery C”) od początkowych liter nazw każdej kompetencji po angielsku
  7. https://www.aeseducation.com/careercenter21/what-are-21st-century-skills

Chcesz poznać szczegółową ofertę

dopasowaną do Twoich potrzeb?

Kontakt

International Language Institute Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie Al. Jerozolimskie 123 A, 02-017 Warszawa jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 673835, kapitał zakładowy w wysokości 2 900.000 zł, NIP: 7010687344, REGON: 367187830

Ta strona wykorzystuje pliki cookie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji.