Blog

 

Oto klasyczny problem w firmie: masz  2 salki szkoleniowe do dyspozycji i kilkudziesięciu pracowników wybranych na szkolenia. Albo masz rozproszoną firmę, która pracuje w 4-ch lokalizacjach w całej Polsce i musisz zorganizować dla pracujących w nich pracowników szkolenie językowe. Albo masz zespół przedstawicieli handlowych, którzy są non-stop w trasie i dowiadują się o tym, gdzie mają wyjechać na ostatnią chwilę i zajęcia językowe na miejscu w firmie mają małe szanse na sukces.

Czy te problemy są ci bliskie?

Jeśli tak, to jesteś w dobrym miejscu, by znaleźć rozwiązanie. A rozwiązanie jest proste i sprawdzone– to własnie nauka języka online!

Na czym naprawdę polega nauka języka online?

Na początek rozróżnijmy 2 formy nauki języka, które nazywają się nauką języka online, a dotyczą zupełnie innych aktywności. Pierwsza z mich to nauka samodzielna czyli self-paced learning przy pomocy platformy lub aplikacji online czyli tzw pace study. Polega ona samodzielnym opanowywaniu przez Ciebie słownictwa i mini-kompetencji gramatycznych podczas realizowania serii zaplanowanych ćwiczeń. W takiej formie nauki Twoim mentorem, nauczycielem i partnerem jest program online i zaszyte w nim algorytmy.

Pobierz e-booka „5 nowoczesnych rozwiązań nauki języka obcego w firmie”!

Drugi rodzaj, również nazywa się nauką języka online, ale kluczową role odgrywa w nim człowiek, czyli lektor. Termin „online” odnosi się w tym wypadku do sposobu komunikacji pomiędzy lektorem a słuchaczem. Mentorem,  nauczycielem i partnerem jest tutaj dla Ciebie człowiek.

Sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, gdy pojawiają się pojęcia takie jak webinar, webcast, czy live. Wszystkie te formy zajęć mają „ludzki komponent”, czyli są prowadzone przez żywych ludzi. Webinar to interaktywne spotkanie na żywo, często z dużą ilością uczestników. Live to z kolei prowadzona na żywo transmisja z konkretnego spotkania lub konferencji z możliwością interakcji z widzami. Webcast to nagrane spotkanie lub szkolenie (może to być nagrany webinar), które jest udostępniane w sieci np. na Youtubie.

Która z tych wymienionych wyżej form najbardziej pasuje do nauki języka online w firmie? Każda i żadna. Każda, bo webinar czy webcast to bardzo skuteczne rozwiązania wspierające naukę języka i pozwalające wyjaśnić Twoje wątpliwości czy trudniejsze niuanse językowe. Żadna, bo kluczem do nauki online z lektorem jest to samo, co w nauce odbywającej się „w realu” czyli komunikacja. A tą może stworzyć tylko lektor w oparciu symulowanie rzeczywistych sytuacji komunikacyjnych i z niewielką ilością uczestników w grupie– najlepiej do 4 osób. Wymaga to innego rozwiązania niż webinar czy webcast.

Lektor online to klucz do sukcesu

Lektor to kluczowy element w nauce języka. Istnieją rozwiązania do nauki języka, które są pozbawione lektora i z którymi na pewno się zetknąłeś, jak na przykład klasyczny e-learning językowy. Główny problem w samodzielnej nauce języka przy pomocy aplikacji mobilnych i komputerowych to duża odpadalność kursantów, która w ciągu 2-3 miesięcy sięga 90% uczestników. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami: powtarzalność ćwiczeń i ich zawieszenie poza komunikacją międzyludzką powoduje znużenie, a brak mentora i wsparcia lektora powoduje szybkie zniechęcenie w wypadku problemów ze zrozumieniem materiału.

W ten sposób dochodzimy do kluczowej silnej strony nauka języka z lektorem online, która może realizowana dla Twojej firmy.  Jest to nauka języka z lektorem niezwiązana z konkretnym miejscem –możesz uczestniczyć w zajęciach przebywając w firmie, w hotelu czy nawet na stacji benzynowej. A jest to możliwe dzięki nowoczesnym technologiom.

Czy Skype wystarczy?

Oczywiście powstaje pytanie, czy do prowadzenia profesjonalnego kursu językowego np. angielskiego biznesowego online wystarczy użyć popularnych i „oswojonych” narzędzi komunikacyjnych jak Skype czy Hangouts.  Odpowiedź jest następująca: jeśli chcesz się ograniczyć tylko do konwersacji i tylko do zajęć indywidualnych, to te narzędzia mogą być wystarczające.

Takie rozwiązania jednak nie wystarczą, gdy twój lektor chce wprowadzić interaktywne ćwiczenie czy w większym stopniu zaangażować Ciebie i pozostałych uczestników w zajęciach. I równocześnie nie chcesz otrzymywać osobnych linków bądź otwierać z współkursantami innych aplikacji lub okienek, na czym traci dynamika i spójność zajęć.

W takim wypadku lepszym rozwiązaniem są nowoczesne platformy do prowadzenia zajęć online. Mają one szereg dodatkowych funkcji, które zwiększają interakcję i bardziej angażują uczestników zajęć. Należą do nich m.in. whitebord udostępniany kursantom, szybki chat, „podniesienia ręki” , otwarte fora dyskusyjne, ankiety, czy łatwe udostępnianie treści multimedialnych. Dodatkowy atut to automatyczne nagrywanie zajęć dzięki czemu osoby nieobecne mogą je obejrzeć później i nie stracić kontaktu z aktualnym materiałem .

Dzięki tym narzędziom kurs językowy – mimo, że odbywany online – jest nadal tak samo wciągający i motywujący. Nie tylko widzisz i słyszysz się z lektorem oraz pozostałymi kursantami, ale także aktywnie wykonujesz ćwiczenia na ekranie i operujesz klawiaturą. A to z kolei uaktywnia pamięć psychomotoryczną, dzięki czemu łatwiej opanowujesz materiał. Zaangażowanie dotykowe i ruchowe oraz ćwiczenia rywalizacyjne to również klucz do sukcesu dla kinestetyków i dotykowców, którzy w tej formie zajęć mają pozornie mniejsze pole do potrzebnej im ekspresji.

Co jeszcze może być online?

Zajęcia prowadzone dla pracowników Twojej firmy to nie tylko zajęcia z lektorem online. Można je połączyć z samodzielna pracą z aplikacją online, przy pomocy której możesz utrwalać i konsolidować opanowany na zajęciach z lektorem materiał. To rozwiązanie to blended learning, czyli nauka mieszana, a jeszcze nowocześniej „metoda hybrydowa”

Co zatem mieszamy?

Mieszamy, a właściwie wiążemy w działającą całość dokładnie te dwa komponenty. Po pierwsze, same zajęcia prowadzone przez lektora – tylko że w wersji online. Po drugie, samodzielną pracę słuchacza w aplikacji online lub mobilnej.  Intuicja mówi nam, że samodzielna praca w aplikacji online nadaje się najlepiej po zajęciach i służy do powtórek i utrwalaniu materiału. Ale jeszcze lepszy efekt osiągniesz , jeśli użyjesz platformy do wprowadzenia materiału przed zajęciami. Jest to metoda „odwróconej klasy” czyli flipped classroom. W takim systemie zadaniem lektora podczas zajęć online będzie aktywne wykorzystania i zmiana na formę komunikacyjna opanowanego przez Ciebie materiału.

I tu jest właśnie klucz do zrozumienia, dlaczego warto łączyć te 2 formy nauki języka online. Zajęcia z lektorem online z angielskiego czy innego języka służą do komunikacji, przełamaniu bariery w mówieniu i moderowaniu popełnianych błędów. A samodzielna praca z aplikacja online służy z kolei do szlifowania pasywnych umiejętności językowych związanych gramatyką, nauką słówek, słuchaniem i czytaniem. Efekt jest oczywisty – nauka języka w twojej firmie może być efektywniejsza, szybsza i bardziej atrakcyjna.

Nie każdy lubi być online!

Czas zatem na pytanie – skoro zajęcia językowe online w firmach mają tyle mocnych stron, to dlaczego wszyscy się w ten sposób nie uczymy? Pewnie masz podejrzenia w tym temacie. Zobaczmy zatem, czy się pokrywają z naszymi obserwacjami.

Pierwszy z nich dotyczy istoty zajęć językowych. Zajęcia językowe to bowiem rodzaj symulowanej komunikacji, a w podczas komunikacji  najbardziej naturalnie czujemy się, gdy nasz rozmówca jest w zasięgu 1 metra. W  ten sposób możemy odczytywać  niuanse mowy ciała i mikrosygnały, które czynią wzajemną komunikację pełną i naturalną. W kursie online jesteśmy od dużej ich części odcięci. Chociaż oczywiście rozwiązaniem może być większy monitor.

Jest grupa kursantów, która musi mieć inne osoby w zasięgu ręki, a nie myszki. Do działania pobudza ich energia i obecność innych osób. W wypadku zajęć online ta energia współuczestników kursu jest zdecydowanie trudniej dostępna niż na klasycznych zajęciach.

Możesz również spotkać kursantów, dla których istotną role podczas nauki języka pełni modelowanie, czyli wzorowanie się na współuczestnikach zajęć. Szukają oni punktu odniesienia swojego poziomu i zaangażowania względem innych kursantów. A o to nie jest łatwo przez monitor.

Pobierz e-booka „5 nowoczesnych rozwiązań nauki jezyka obcego w firmie!”

Wśród przedstawicieli generacji X zdarza się również niechęć do rozwiązań technologicznych. Do tego dochodzi ukryta obawa o problemy techniczne, które potrafią rozproszyć zajęcia, a czasami też poczucie niekomfortowości podczas odbywania zajęć w przypadkowych miejscach np. na lotnisku.

A kto zdecydowanie lubi być online?

Zdecydowanie lubią naukę języka online introwertycy. Pozostają oni głusi na argumenty na temat social learning oraz na walory energii grupowej. Grupa i towarzystwo ich po prostu męczy. A introwertyków jest od 25% do 46% w społeczeństwie.

Zajęcia online czyli money talks

Zajęcia prowadzone przez lektora online mają zatem inną dynamikę i inne formę aktywowania słuchaczy, ale są tak samo skuteczne jak zajęcia językowe odbywane stacjonarnie w firmie. Czy mają jednak dodatkowe bonusy i wartości, które wykraczają poza opisany powyżej rejestr korzyści?

Oczywiście. A skoro mówimy o zajęciach językowych w firmie, to musimy dojść do momentu, w którym przemówią pieniądze.

Jeden z motywów został już omówiony uprzednio, choć nie jest on powiązany wyłącznie z nauką języka z lektorem online. Jest to powiązanie zajęć z lektorem online z samodzielnie realizowanymi przez Ciebie aktywnościami. Służy do niej platforma online lub mobilna. Dzięki zajęcia z lektorem są skupienie na aktywnej komunikacji i konwersacji. I za to płacisz. Nie płacisz za to za robienie prostych ćwiczeń typu „połącz właściwe formy” bo takie ćwiczenia robisz samodzielnie na platformie w ciszy. A za ciszę nie płacisz. Płacisz tylko za „gadanie”.

Co więcej  postępy w nauce języka są wówczas znacznie szybsze, niż w wypadku rozwiązań tradycyjnych opierających się wyłącznie lektorze jako najważniejszym „punkcie ciężkości” nauczania języka.

Prawdzie bonusy zaczynają się, gdy dochodzimy do gospodarowania konkretnymi zasobami. Jeśli Twoja firma ma kilka oddalonych od siebie oddziałów w różnych miejscach Polskie, to w wersji tradycyjnej musisz zorganizować poszczególne grupy lub zajęcia indywidualne dla każdej lokalizacji oddzielnie. W wypadku zajęć online prowadzonych przez lektora twoje ręce nie są związane geografią. Możesz zorganizować grupę, w skład której będzie wchodził  Marek z Białegostoku , Adam z Wrocławia i Kasia z Warszawy i którzy będą się spotykać online z lektorem. Ten sposób zamiast 3-ch grupa w 3-ch różnych miastach masz jedna grupę online.

Podobna oszczędność dotyczy sal szkoleniowych. Zarówno w dużych jak i małych firmach grafiki dostępności sal bywają mocno przepełnione. Zajęcia językowe prowadzone online w oczywisty sposób nie obciążają zasobów lokalowych lub robią to w minimalny sposób. Ten minimalny zakres obciążenia sal dotyczy pracowników w open space, którzy powinni mieć możliwość bardziej intymnych pomieszczeń, w czym doskonale się sprawdzają mini-salki do prac koncepcyjnych.

Kolejne bonusy

Twoi Pracownicy nie musza się nigdzie przemieszczać. Nie chodzi tu oczywiście tylko o przemieszczanie się do szkoły językowej, co w większych miastach jest uciążliwe i czasochłonne.  Ale czasami przejście z jednej części firmy do innej położonej w innej części budynku oraz pozamykanie wcześniej otwartych projektów na komputerze potrafi bezpowrotnie zabrać kilkanaście minut czas (pomnóż to przez 30, to będziesz mieć skalę odzyskanego czasu w ciągu roku). Rozpoczęcie zajęć językowych online jest wręcz banalne: klikasz na ikonkę, zakładasz słuchawki i cały język masz w zasięgu myszki. A po zajęciach po prostu ściągasz słuchawki i wracasz do pracy! Proste, czyste i funkcjonalne.

Angielski online dla firm czy niemiecki online dla firm to najbardziej popularne rozwiązania. Ale nie jedyne. Jeśli będziesz szukać lektora, który ma poprowadzić zajęcia z nietypowego języka lub z specjalistycznego zakresu, to zajęcia online są oczywistym rozwiązaniem. Po prostu, pula dostępnych lektorów to nie pula lektorów z Twojego miasta, ale pula lektorów z całego świata. Pozwala to również ominąć pułapkę małych miejscowości, gdzie często znalezienie lektora i jego dojazd jest problematyczny i fizycznie trudny, W wypadku zajęć językowych online – jest to proste i „ready to use”. Jest tylko jeden warunek – musi być internet.

Nowe technologie dają również bonus do szybkości. Wyniki testów mogą być Ci udostępnione natychmiast po ich przeprowadzeniu. Wszystkie raporty możesz otrzymać lub podejrzeć „w locie”.

Nie zapominaj też o zasadzie „less waste”, które stanowi jeden z elementów wizerunku nowoczesnych firm. Jeśli zajęcia odbywają się przy pomocy nowoczesnych technologii, to oznacza konie z kserówkami, handoutami i dodatkowymi papierowymi materiałami. Kursanci otrzymują wszystkie materiały dodatkowe w postaci cyfrowej i interaktywnej, a do tego skupionej w jednym, zawsze dostępnym miejscu w chmurze.

Jarosław Schulz

Chcesz poznać szczegółową ofertę

dopasowaną do Twoich potrzeb?

Kontakt

International Language Institute Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie Al. Jerozolimskie 123 A, 02-017 Warszawa jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 673835, kapitał zakładowy w wysokości 2 900.000 zł, NIP: 7010687344, REGON: 367187830

Ta strona wykorzystuje pliki cookie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji.